lördag 15 december 2007

Hugo

Det har inte varit en lycklig tid under hösten med min lilla Hugo. Vi hade en fin inledning med få bekymmer. Sommaren var riktigt fin och minnesvärd. Men relationen på slutet har varit riktigt jävlig. För någon vecka sen så började han att krångla. I början nonchalerade jag det helt. Men till sist lät han riktigt sjuk så att jag var tvungen att ställa upp och söka hjälp för att få fram någon diagnos.
.
Gjorde en liten egenkontroll först och insåg att avgasröret helt enkelt hade gått av. Fanns ingen återvändo. Inlämning akut på verkstad för att fixa det och byta batteri. Problemet var värre än befarat. Röret var helt genomrostat och av på tre ställen. Mekanikern sa att det var ett mirakel att den satt kvar på bilen. Men det är min Hugo!
.
- Nota 3400 kronor. Alltid lika kul!
.
När jag hämtade ut honom, gav jag honom en liten klapp på sidan, och överraskade honom med att direkt åka till Sthlm för att lämna lite material på kontoret. Redan efter tio minuter på väg hem får jag punktering. Det regnar, blåser, är becksvart och är svinkallt. Inte idealiska förutsättningar att byta däck.
.
- Men klarar jag av det här? Har ju liksom bara bytt en gång tidigare och då med farsan hängande över axeln.
.
Lyckas efter mycket svordomar och vånda få dit däcket. Men eftersom det är ett sånt där billigt däck som enbart får användas i reservsyfte får jag inte köra fortare än än 75 km i timmen.
.
- Jippi!
.
20 mil i 75 km i timmen i 20 mil är segt. Fruktansvärt segt!
.
- Tre och en halv timme tog det hem. Myspys. Och så nästan 1000 spänn för det nya däcket.
.
Man tycker att det borde vara slut på jävelskapet. Men innan helgen fick jag ett brev från Vägverket. Skatten var tydligen inte betald så att nu får jag inte köra bilen alls. Kunde inte eninra mig om att jag fått en räkning först, men när jag funderat ett tag gick det upp ett ljus. Röjde genom gamla pappershögar och hittade ett brev från vägverket som jag glömt i röran.
.
- Där rök en tusenlapp till... Blir få julklappar i år.
.
Men nu är det betalt i alla fall. Men jag får inte köra bilen förrän på onsdag. Återstår att cykla eller åka buss.
.
- Men då kan jag iallafall säga att jag är miljövänlig!
.
Och så får kära Hugo vila lite efter den sista tidens uppoffringar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att vara miljövänlig är ju att ta cykeln eller bussen FAST man har bil. Nu är ju du tvungen, inte samma sak! Var hardcore - ta cykeln även när det regnar! =) Förresten, alla mina tankar åt Hugo. Hoppas han repar sig och ni får en lång lycklig framtid tillsammans....

Anonym sa...

Att vara miljövänlig ur det perspektivet är väl att inte ha bil överhuvudtaget :D