fredag 21 december 2007

Julklappsstrategi

Jag har liksom tidigare år våndats inför julklappshandeln. Det finns så kallade smarta människor handlar i god tid innan julafton och skryter med det för allt och alla. De kallas också viktigpettrar. Sån är inte jag.
.
Det finns några saker man kan göra för att undvika psykisk kollaps. För att det kan väl inte finnas nån som tycker att det är kul att ta nummerlappar, stå i köer och trängas med andra svettiga människor. Ifjol muntrade jag upp det hela genom att köpa något till mig själv för varje present jag köpte. Men när Hugo slukat mitt kapital fanns det inte riktigt utrymme för det. Istället fick jag sätta upp andra regler för att uppnå effektivitet.
.
Regler för julklappshandel 2007
* Sätt en budget, men var beredd på en hel del felmaginaler. Plus/minus 50 procent är okej!
* Håll dig till ett område när du handlar. Helst inom 200 meter. Ska du någon annanstans så ska det finnas ett klart syfte med det.
*Ta minst en lunchpaus och en fikapaus.
* Skit i jämlikheten. Det är inte viktigt att alla får paket för samma belopp. Det är ändå ingen som håller koll på det ändå.
* Glöm allt vad symbolik heter och tankar bakom. Är man ute i sista minuten så är det praktiska saker som gäller. Sånt som svallar upp känslor kan alltid konstrueras i efterhand.
*Köp hellre två-tre paket än ett. Oavsett ålder är det antalet julklappar som räknas. Det är ingen som skulle erkänna det, men så är det bara.
.
Strategin höll. Jag ägnade fem timmar åt att köpa ca 25 paket till ett tiotal personer. Helt klart godkänt! Resultatet blir ännu bättre när man beaktar att jag över hälften av tiden stod i kö eller letade parkeringsplats (det sistnämnda tog 45 minuter) och faktiskt klämde in den där fikan och lunchen. Krämaren och Träffpunkt var årets spelplan. En liten avstickare till Kaffe och Pralin och Body Shop blev det också!
.
Nu är det bara att värma glöggen, tända ljus och sätta på julmusiken!
.
Stilla natt, heliga natt...
.
Nu är det jul!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Smart gjort.. själv e jag verkligen ute i sista sekunden, tänkte gå imorgon runt 4 tiden för det är då affärerna stänger ;) Ja vår affär då för inte FÄ*N handlar jag nån annanstans heller *S* GOD JUL på´rej mannen!

Anonym sa...

I´m impressed!

Mattias Lundgren sa...

M: Tack!

B: Lycka till med din julhandel: God jul på dig med!