tisdag 18 december 2007

Mission impossible

Läraryrket innehåller mycket. Vissa saker är riktigt roliga och andra kanske mindre upphetsande. Innan jul blir det mycket av det sistnämnda. Rättning, omdömen, registrering av närvaro och planering är bara delar av den underbara administration som jag pysslar med nu.
.
Idag har mitt största projekt varit att försöka få ihop ett fungerande och acceptabelt schema för några av mina kursgrupper till våren. Att samtidigt ta hänsyn till kollegornas och elevernas önskemål är ibland lite marigt. Eleverna vill ha sovmorgon eller sluta tidigt, helst både och! Jovisst... Lärarna vill helst ha lektioner mellan 10-14. Men vänta nu, är inte det samma sak?
.
Dessutom ska man se till att alla lektioner läggs i ändamålsenliga salar. DET är ett "mission impossible" när vi har trångt i lokalerna, även om det inte är såhär illa. Men nu har vi ruskat fem en ganska godtagbar lösning som jag tror att samtliga parter kan köpa även om jag vet att det kommer att knorras på sina håll.
.
Men det är inte slut där. Eftersom jag inte har behörighet att på egen hand ändra scheman ska det skickas till någon som är behörig. Och ska skickas vidare till rektorn som först ska okeja för att sedan skicka vidare det till schemaläggaren som säkert har invändningar eller frågor. Eller så hamnar det längst ner i högen så att andra schemaändringar sker innan mina, vilket i sin tur gör att mina underbara lösningar är värdelösa. Så då hamnar bollen här igen och man får börja om efter att man slitit håret och förbannat mig själv för att jag var så dum att jag tog på mig det här.

Inga kommentarer: