tisdag 18 september 2007

Härlig morgon!

Vaknade fem i åtta imorse. Första lektionen började kvart över. Inte speciellt bra tajmat alltså. Men lyckades komma i tid efter att kört rally genom centrala Örebro. Men var ändå inte speciellt vaken och förstod inte riktigt varför det var två andra lärare i mitt klassrum med alla BF-ettor samlade. Vad ska de göra på MIN lektion? Först när en av dem tog till orda kom jag på.
.
- Visst fan. Vi skulle ju lyfta deras frånvaro under gårdagen.
.
Närvaron igår var minst sagt pinsam. Så pass pinsam så att vi bestämde att samla alla för att markera och för att höra deras offentliga avbön. En av lärarna höll en lång (men bra) monolog om skolkandets konsekvenser, samtidigt som jag jobbade på att se bister ut. Måste säga att det är ganska lätt klockan åtta på morgonen. Grejen var den att jag fortfarande kände mig som jag låg i sängen och sov. När läraren i sin tur frågade mig om jag hade något att tillägga så fick jag inte ut något annat än:
.
Öhh, njaaaej.
.
Verkligen förtroendeingivande. Bra Mattias!
.
Därefter var det tänkt att min lektion skulle börja. Vi startade med att diskutera några viktiga begrepp som vi pratade om förra lektionen. Sedan var det tänkt att vi skulle se en film.
.
Visade samma film igår med en annan klass. Då fungerade den fläckfritt. Men under natten har det hänt något med filmen vilket gör att den sabbar videon. Provade en, funkade inte. Provade en till, fortfarande bara myrornas krig eller en blå bakgrund på TV:n och felmeddelanden på videon. Eleverna tittar på mig. Lyfter kommentarer och jag tänker: Helvetes jävla helvete! Jag hatar det här! Samtidigt rinner svettdropparna och tiden går. Kan det vara fel på videon? Är det fel på filmen? Men det funkade ju igår! Fan! Hämtade en annan film och konstaterade att den inte heller fungerade. Fan! Fan! Fan! Och eleverna blänger på mig. Efter dryga 25 minuter fick jag en annan film som passade för ändamålet att fungera i en biosal. Skönt! Bara samla alla.
.
Grejen är att jag minns när jag själv var elev i skolan när totalt utflippade lärare inte fick igång tekniken. Jag minns hur jag tänkte: haha, jävla idiot. Tönt. Dåre! muhahahaaa! Och du ska lära OSS nåt? Jag är plågsamt medveten om att jag var objektet för dessa tankar idag. Insåg att jag var tvungen att arbeta fram strategier för att vinna tillbaka respekten. Annars är det kört resten av året.
.
Försökte kompensera upp genom att erbjuda dem att se andra halvan av filmen efter lunch i en skön soffa. Tror att det förbättrade det hela något. Men en bit kvar.
.
Får nog göra som LouAnn i "Dangerous Minds". Muta dem med lite choklad och bjuda dem på nöjespark.

Inga kommentarer: