söndag 14 oktober 2007

Konsensus ett behov?

Lång helg till ända. Många heta diskussioner (och förhoppningsvis något begåvat beslut) har förts i helgen på UHs styrelsemöte. Tycker att det är riktigt trevligt när det är levande möten istället för att alla ska tycka likadant och dutta varandra på huvudet. Högt i tak premieras och det är bra!
.
När människor med skilda perspektiv möts kan det bli en kollision som kan utgå från många saker; exempelvis att vi inte förstår varandra, har olika syn på hur saker ska vara, olika syn på hur saker bör lösas, eller att vi helt enkelt ihärdigt väljer att stå för vår ståndpunkt.
.
Det sistnämnda är en intressant del. I våran traditionella demokratisyn i Sverige och även i UH så ska det konsekvent sökas efter konsensus, speciellt om det rör sig om mindre grupper. Detta är en sanning oavsett om beslutet blir bra eller dåligt. Därmed blir det ofta större fokus på att det råder konsensus än att det blir ett bra beslut. Risken med detta är att det blir urvattnade beslut som ingen egentligen tycker om. Ibland måste man välja riktning och stå för det för att det ska bli ett bra beslut. Alla kan inte vinna jämt. Ett bra exempel på ett misslyckat beslut är säkerhetsrådets (i FN) beslut om resolution gentemot Burma. Ett vekligt tillrättavisande som inte kommer att bidra med någonting.
.
Det är det som är kul med den här föreningen. Man kan leka världspolitik i miniatyr. Att leka med definitioner eller ägna sig åt tolkningar av texter är så underbart och givande. Jag älskar verkligen det. Och jag tycker att det är grymt kul att jobba i den här styrelsen. Det ger mig mycket - jag lär mig saker varje dag jag jobbar med UH - både om mig själv, andra människor och hur världen egentligen fungerar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Humm, har ni lagt en resolution mot någon UH-förening ute i landet nu eller?? ;)

Mattias Lundgren sa...

B: Det kanske vore nåt! Tror tyvärr inte att stadgarna säger något om resolutioner... Kanske vore nåt att jobba för!