söndag 28 oktober 2007

It´s over.

Jag var på stadion idag. Att gå på fotboll live är alltid speciellt. Stadion är speciell! Man ser inte speciellt bra - alltid bättre att se på TV om man vill se matchen. Men live är det verkligen en stämning som inte går att få någon annanstans. På stadion var det 14222 människor som alla ville samma sak som jag.
.
Vinn - gör mål! Ta guld!
.
Tifot var andmäktigt. Djurgårdens färger blandades med guld. Längs med läktaren var alla spelare uppräknade och kortsidan fylldes av:
.
"Oavsett vad som än händer - är ni guld värda"
.
- Så sant, så sant!
.
Fanns alltså viss guldvittring, men den var väldigt liten. Allför liten. Men långt där inne fanns det en liten förhoppning om att det faktiskt kunde gå vägen. Men den raserades ganska snart efter att Gbg fått ett mål tidigt efter en bjudning av Trelleborg. Den utökades snabbt till 2-0.
.
Då insåg jag att det var över.
.
- Jag och 14222 andra.
.
Det var helt tyst på Stadion för några minuter. Men ganska snart kom vi alla på att vi står för vårt lag - oavsett.
.
- Sjung för gamla Djurgården nu - sjung av hjärtat sjung.
.
Istället för att jaga guld handlade det om att avsluta snyggt. Det gjorde fansen definitivt. Det gjorde inte spelarna. De borde skämmas. Det blev en förnedrande förlust.
.
När jag lämnade stadion så fylldes jag av sorg men kunde iallafall glädjas åt fyra saker efter den här omgången och säsongen.
.
- Vi är bäst i stan! Fuck AIK. Fuck Hammarby! Stockholm tillhör oss!
- Halmstad fick torsk med 9-0... 9-0!!
- Vi spelar i europa nästa år! Here we come!
- Som helhet en bra säsong, speciellt defensivt, det bådar gått inför framtiden.
.
Tack för den här säsongen grabbar, festa nu. Nästa år tar vi nya tag!

Inga kommentarer: